Gdyńska Fundacja Wsparcia Osób z Zaburzeniami Komunikacji „Między Słowami” uruchomiła pierwszą w Polsce ogólnopolską poradnię telefoniczną „Żyć z afazją”. Infolinia działa od lutego tego roku i każdego dnia udziela dziesiątki informacji logopedycznych, psychologicznych i prawnych osobom chorym i ich rodzinom.
Poradnia pomaga osobom chorym z zaburzeniami komunikacji wynikającymi z uszkodzenia mózgu, powstałymi najczęściej wskutek udaru, wypadku lub choroby nowotworowej, a także udziela informacji ich opiekunom.
Mimo, że pomoc skierowana jest do osób z afazją, które zwłaszcza w pierwszym etapie choroby mają ogromne problemy z mówieniem, takich osób dzwoni wiele. Część z nich jest na etapie wychodzenia z choroby, ale są też tacy, którzy jeszcze nie odbudowali umiejętności mówienia.
– Wystarczy, że te osoby wypowiedzą zalążek tematu, a już możemy im pomóc i udzielić obszernych informacji. Po drugiej stronie słuchawki są osoby z dużym wyczuciem językowym, które wiedzą jak rozmawiać z chorymi, dlatego taka pomoc telefoniczna jest możliwa – mówi Izabela Pachulska, neurologopeda z fundacji Między Słowami.
– Jeśli przeszkody w mówieniu są nie do pokonania, można spróbować uzyskać informacje drogą mailową – zachęca Izabela Pachulska.
Jednak głównymi odbiorcami informacji są opiekunowie chorych. – To są często osoby całkowicie bezradne, pogrążone w depresji. Nie wiedzą co robić, gdzie szukać pomocy, nikt im nie zapewnia żadnej opieki. W pewnym stopniu my pełnimy tę rolę – mówi Izabela Pachulska.
Poradnia działa w dni powszednie, przy słuchawce dyżury pełnią neurologopedzi oraz psycholog. Przez telefon można uzyskać m.in. dokładne instrukcje ćwiczeń logopedycznych, informacje o postępowaniu z chorym, dane o ważnych instytucjach, pomoc psychologiczną. Możliwa jest także pomoc prawnicza, trzeba jedynie zadzwonić pod wskazany numer i zgłosić potrzebę porady, a specjalista oddzwoni w czasie swojego dyżuru.
Po porady i wsparcie dzwonią osoby z całej Polski i jak pokazuje doświadczenie ekspertów poradni, nie ma znaczenia czy ktoś jest z Warszawy czy z małej wsi – wszędzie dostęp do specjalistycznych usług jest niewystarczający.
Dyżury telefoniczne poradni „Żyć z afazją”:
poniedziałek 14-21
wtorek 9-14
środa 9-14
czwartek 12-17
piątek 9-14
Tel: 58 781 58 39, +48 535 937 019
E-mail: poradnia@miedzy-slowami.org.pl