Wypowiedź: Dr hab. n. med. Adama Kobayashi
kierownika Centrum Interwencyjnego Leczenia Udaru i Chorób Naczyniowych Mózgu IPiN w Warszawie.
Choć o tym czym jest udar, jakie są jego objawy i jak go leczyć Polacy najczęściej wciąż jeszcze dowiadują się dopiero wtedy, gdy problem dotyka ich samych lub bliskie im osoby, to jednak w ostatnich latach obserwuję zdecydowanie większą aktywność mediów w tym obszarze. Jest coraz większe zapotrzebowanie na informację i zainteresowanie tym tematem. Większa jest też aktywność organizacji społecznych, czy zaangażowanie znanych osób w kampanie informacyjne poruszające tematykę udarów mózgu.
To oczywiście bardzo dobrze. Badania pokazują, że kampanie informacyjne zwiększają nie tylko wiedzę o udarze, ale też taką czysto praktyczną wiedzę. Dzięki temu więcej osób wie, jakie są objawy udaru, wie w jakim przypadku powinno się zadzwonić po pogotowie. A czas reakcji ma tutaj przecież kluczowe znaczenie. Można więc powiedzieć, że świadomość społeczna dotycząca tego problemu wzrasta, choć oczywiście edukacja musi być procesem ciągłym.