Mity o rehabilitacji

Zaznacz tekst aby odsłuchać
Powiększ tekst:

mity o rehabilitacji

{gspeech}

Bez względu na to, czy sami potrzebujemy rehabilitacji, czy chcemy udzielić wsparcia bliskiej nam osobie, warto wiedzieć czego nie robić by nie zaszkodzić. Nawet rady, które wydają się nam oczywiste i nieszkodliwe mogą być brzemienne w skutkach! Np.: ściskanie piłeczki, które według obiegowej opinii pomaga „pompować” krew w kończynie, czy „wyrabiać” mięśnie w rzeczywistości rozwija odruch zaciskania dłoni, który bardzo szybko może się przeistoczyć w dłoń szponiastą.

Pamiętajmy, że sam chwyt jest bezużyteczny, jeśli nie możemy dobrowolnie odłożyć przedmiotu, czy nim manipulować.  Równoważne z nie do końca przemyślanymi radami może być wywieranie nadmiernej presji, czy negatywna motywacja. Stwierdzenie, że powrót do łóżka dla odpoczynku jest „poddaniem się”, a przecież powrót do łóżka jest bardzo ważny dla odzyskania sił. Ma również znaczenie usprawniające. Opcją jest drzemanie w przygiętej pozycji na krześle – szkodliwe i utrwalające nieprawidłową postawę. Siedzenie przez dłuższy czas z nogami zgiętymi w stawie biodrowym i kolanowym oraz stopami spoczywającymi na podłodze w zgięciu grzbietowym utrwala pozycję zgięciową i dodatni odruch podparcia, co w przyszłości bardzo mocno ograniczy prawdopodobieństwo chodzenia.

{/gspeech}

{gspeech}

Ściskaj piłeczkę!

Jest częstą propozycją wychodzącą od przyjaciół, czy bliskich nie mających doświadczenia w rehabilitacji, jako ćwiczenie mające pomóc w odzyskiwaniu sprawności ręki. W praktyce jednak ściskanie pobudza i umacnia pierwotny odruch chwytny, może prowadzić do powstania dłoni szponiastej i zwiększenia spastyczności całej kończyny górnej. Sama zdolność do chwycenia przedmiotu jest bezużyteczna, jeśli nie możemy rozluźnić uścisku, aby odłożyć przedmiot.

{/gspeech}

{gspeech}

Pomogę Ci rozciągnąć mięsnie!

W mięśniach spastycznych mechanizmy antagonistyczne są zaburzone, co powoduje zaburzenie naprzemienności działania mięśni przywodzicieli i odwodzicieli. Z definicji spastyczność polega na nadmiernym oporze rozciąganego mięśnia wywołanym ruchem. Opór rośnie wraz z szybkością – intensywnością wykonywanych ruchów. Bierne rozciąganie i szarpanie mięśnia spastycznego wywołuje coraz gwałtowniejsze skurcze, i może skończyć się zerwaniem włókien mięśniowych. 

{/gspeech}

{gspeech}

Mocno ściśnij moją dłoń!

Wiele osób nie obeznanych z prawidłową rehabilitacją poudarową (i nie tylko) uważa, że niedowłady wynikają  z osłabienia mięśni. Wymuszone „badania siły mięśni” przez ściskanie dłoni, czy podobne, wywołują wzmocnienie pierwotnych odruchów mięśni tułowia i kończyn, które mogą prowokować pojawianie się spastyczności. Sama siła nie wystarczy do odbudowania zdolności ruchu, wymuszając ćwiczenia czysto siłowe, możemy uniemożliwić powrót do zdrowia

{/gspeech}

{gspeech}

Chwyć sę tego i spróbuj sam!

Samodzielna zmiana pozycji za pomocą poręczy, podciągów czy innych elementów znajdujących się  w zasięgu, przy wykorzystaniu sprawności i siły zdrowej ręki może prowadzić do wywołania szkodliwych odruchów – np. wyprostnych.

{/gspeech}

{gspeech}

Im bardziej się starasz, tym lepsze będą efekty!

Podobne sposoby motywacji padają często z ust lekarzy i bliskich, aby poprawić stopień umotywowania wątpiącego pacjenta. Niestety nie zawsze jest to prawda.  Czasem, w wypadku kiedy uszkodzenia były rozległe a uszczerbek na zdrowiu znaczny, łatwo dostrzegalna poprawa nie jest możliwa do osiągnięcia. Szczególnie demotywujące może być wyznaczanie z góry czasu potrzebnego na osiągnięcie pewnego stopnia sprawności, szczególnie kiedy nawet usilne starania pacjenta nie przynoszą efektów.

{/gspeech}

{gspeech}

Nie kładź się, nie mozesz się poddawać!

Prawidłowy odpoczynek jest niezbędny do efektywnej rehabilitacji. Jeśli chcesz czuć się coraz lepiej, musisz pamiętać o odpoczynku. Z całą pewnością lepiej położyć się na chwilę, niż drzemać w przygiętej pozycji na fotelu.

{/gspeech}

Musisz się zalogować aby móc skomentować ten artykuł

W celu poprawnego funkcjonowania witryny, używamy plików cookies. Aby dowiedzieć się więcej zapoznaj się z naszą Polityką cookies.

Akceptuję cookies z tej strony