Pierwsza w Polsce telefoniczna poradnia dla chorych z zaburzeniami komunikacji i ich bliskich

Zaznacz tekst aby odsłuchać
Powiększ tekst:

Fotolia_88647808_XS.jpg

{gspeech}Gdyńska Fundacja Wsparcia Osób z Zaburzeniami Komunikacji „Między Słowami” uruchomiła pierwszą w Polsce ogólnopolską poradnię telefoniczną „Żyć z afazją”. Infolinia działa od lutego tego roku i każdego dnia udziela dziesiątki informacji logopedycznych, psychologicznych i prawnych osobom chorym i ich rodzinom. 

Poradnia pomaga osobom chorym z zaburzeniami komunikacji wynikającymi z uszkodzenia mózgu, powstałymi najczęściej wskutek udaru, wypadku lub choroby nowotworowej, a także udziela informacji ich opiekunom.

Mimo, że pomoc skierowana jest do osób z afazją, które zwłaszcza w pierwszym etapie choroby mają ogromne problemy z mówieniem, takich osób dzwoni wiele. Część z nich jest na etapie wychodzenia z choroby, ale są też tacy, którzy jeszcze nie odbudowali umiejętności mówienia.

- Wystarczy, że te osoby wypowiedzą zalążek tematu, a już możemy im pomóc i udzielić obszernych informacji. Po drugiej stronie słuchawki są osoby z dużym wyczuciem językowym, które wiedzą jak rozmawiać z chorymi, dlatego taka pomoc telefoniczna jest możliwa - mówi Izabela Pachulska, neurologopeda z fundacji Między Słowami. 
{/gspeech}
{gspeech}

- Jeśli przeszkody w mówieniu są nie do pokonania, można spróbować uzyskać informacje drogą mailową - zachęca Izabela Pachulska.

Jednak głównymi odbiorcami informacji są opiekunowie chorych. - To są często osoby całkowicie bezradne, pogrążone w depresji. Nie wiedzą co robić, gdzie szukać pomocy, nikt im nie zapewnia żadnej opieki. W pewnym stopniu my pełnimy tę rolę - mówi Izabela Pachulska. 

Poradnia działa w dni powszednie, przy słuchawce dyżury pełnią neurologopedzi oraz psycholog. Przez telefon można uzyskać m.in. dokładne instrukcje ćwiczeń logopedycznych, informacje o postępowaniu z chorym, dane o ważnych instytucjach, pomoc psychologiczną. Możliwa jest także pomoc prawnicza, trzeba jedynie zadzwonić pod wskazany numer i zgłosić potrzebę porady, a specjalista oddzwoni w czasie swojego dyżuru. 

Po porady i wsparcie dzwonią osoby z całej Polski i jak pokazuje doświadczenie ekspertów poradni, nie ma znaczenia czy ktoś jest z Warszawy czy z małej wsi - wszędzie dostęp do specjalistycznych usług jest niewystarczający.

Dyżury telefoniczne poradni „Żyć z afazją”:

poniedziałek 14-21

wtorek 9-14

środa 9-14

czwartek 12-17

piątek 9-14

Tel: 58 781 58 39, +48 535 937 019

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

www: http://miedzy-slowami.org

{/gspeech}
lay_logo.png

Musisz się zalogować aby móc skomentować ten artykuł

W celu poprawnego funkcjonowania witryny, używamy plików cookies. Aby dowiedzieć się więcej zapoznaj się z naszą Polityką cookies.

Akceptuję cookies z tej strony