user_mobilelogo

Dźwięki i zapachy są kluczowe w stymulacji mózgu po urazie! Stymulacja neurologiczna dzieci, które przeszły uraz mózgu jest równie ważna, jak w pierwszych latach ich życia. – Chodzi o to, by w mózgu dziecka wytworzyła się jak największa liczba synaps – tłumaczy dr hab. n. med. Alicja Bartkowska-Śniatkowska.

Amadeusz Mozart w wieku pięciu lat rozpoczął naukę gry na klawesynie, ale już w wieku trzech lat przejawiał zainteresowanie grą na tym instrumencie. W podobnym wieku Kossakowie zaczynali uczyć się malować.

Dr hab. n. med. Alicja Bartkowska-Śniatkowska z Kliniki Anestezjologii i Intensywnej Terapii Pediatrycznej UM w Poznaniu, w wywiadzie dla portalu Neuroaktywacja wyjaśnia, dlaczego tak ważna jest stymulacja rozwoju dzieci w pierwszych latach życia oraz dzieci, które doznały urazu mózgu oraz jaką rolę w rozwoju i rehabilitacji mózgu odgrywają zapachy, muzyka i ruch.

image.pngZdaniem ekspertki ogromnie ważne jest, by stymulacja dziecka, jeśli to tylko możliwe, odbywała się w jego naturalnym otoczeniu.

- Najbardziej pierwotną częścią mózgu jest węchomózgowie, w związku z tym powinno się na początku stymulować właśnie różnymi substancjami zapachowymi. Zawsze powtarzamy rodzicom, że jeśli pacjent nie wymaga już intensywnej terapii, że zapach domu, zapach tradycyjnie gotowanego rosołu, zapach perfum, psa czy kota, powoduje znaczną stymulację – mówi dr Bartkowska-Śniadkowska. - Podobnie stymulujące są dźwięki. Jeśli, dziecko słyszy w szpitalu tylko dźwięk monitora to nie jest to ta stymulacja nie jest zbyt duża.

Zapraszamy do obejrzenia całego wywiadu z ekspertką Kliniki Anestezjologii i Intensywnej Terapii Pediatrycznimage.pngej poznańskiego UM.

 

glowna b2

glowna lewa v2

glowna prawa v2

W celu poprawnego funkcjonowania witryny, używamy plików cookies. Aby dowiedzieć się więcej zapoznaj się z naszą Polityką cookies.

Akceptuję cookies z tej strony